Моє педагогічне кредо

«Любіть не школу, а дітей, які приходять до школи; любіть не книжки про дійсність, а саму дійсність; не життя звужуйте до учіння, а учіння розширюйте до життя! А найголовніше: любіть життя і якомога більше живіть живим життям. У нашій ідеальній школі вчитель не нудьгуватиме й не нудитиметься, бо в ній він сам житиме» П. П. Блонський

понеділок, 1 лютого 2016 р.

Урок української мови. Лексичне значення слова. Однозначні й багато­значні слова (5 клас)


 Тема. Лексичне значення слова. Однозначні й багато­значні слова.
Мета: сформувати в учнів уявлення про лексичне значення слова, його однозначність і багатозначність; розвивати вміння школярів знаходити однозначні й багатозначні слова в реченнях, збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до рідного слова, культуру мовлення.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організації інтелектуальної праці учнівського коллективу
1. Привітання
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
Всі всідайтеся рівненько,
Налаштуйтесь на урок
І до мудрості пізнання
Ви зробіть сьогодні крок!
2. Діагностична вправа «Кольоровий настрій»
Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.
Обладнання: на кожній парті «сонечка» червоного, жовтого, синього, зеленого кольорів: червоний – активність і радість, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість, синій – сум та тривога.
Завдання. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?
Діти мають вибрати «сонечко» того кольору, що відповідає їхньому настрою.
 
3. Психологічний тренінг
- Давайте налаштуємось на позитивну роботу.
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. А девіз нашого уроку такий (всі разом):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Робота з епіграфом уроку
Слова – живі: їх ніжні душі
Від наших доторків болять,
Коли ми сліпо і бездумно
Їх беремося вимовлять.
                                      В. Бубир
Це рядочки із поезії Володимира Бубира «Слова». Прослухайте вірш. Розкажіть, що нового ви дізналися про слово, яким воно буває.
                                       СЛОВА
                     Слова – живі: сумні, веселі,
                     Ласкаві, дивні і незлі;
                     Красиві й ніжні, як пастелі
                     Сумної осені в селі.
                     Як сон, як сонечко, як ніжність,
                     Як тихо мовлене "люблю",
                     Слова – живі: святі і грішні,
                     Що ранять душу без жалю.
                     Слова, як друзі, як сусіди,
                     Яких стрічаємо щодня.
                     І не страшні ніякі біди,
                     Якщо безгрішна слів рідня.
                     Слова – живі: їх ніжні душі
                     Від наших доторків болять,
                     Коли ми сліпо і бездумно
                     Їх беремося вимовлять.
                     Слова – святі. Це наші душі
                     І всіх до нас на цій Землі...
                     Як у пустелі, спрага душить
                     Без добрих, теплих, свіжих слів.  
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.   Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми віддамо належне великій галузі мовознавства – лексиці. Адже саме вона, володіючи величезним багатством – словами, щедро дарує їх нам щодня. Головне, щоб ми їх правильно вибирали та використовували.
Тож тема нашого уроку: «Лексичне значення слова. Однозначні й багато­значні слова».
Ми будемо з вами говорити про слова та їх лексичне значення,  однозначні та багатозначні. Метою нашого уроку буде засвоїти вищезгадані поняття, навчитись визначати лексичне значення слів, користуватись різними прийомами тлумачення лексичного значення, а також навчитись працювати з тлумачним словником української мови.
IV. Сприймання і засвоєння нового навчального матеріалу
1.     Слово вчителя
Наш сьогоднішній урок незвичайний. Ми вирушимо в подорож чарівною країною Лексикою. Королевою там є мудра Лексикологія. Але двері до цієї країни для нас поки що зачинені. Відчинити їх зможемо, коли ви промовите, що ж означають такі слова: лексика, лексичне значення, лексикологія. Адже без знання цих термінів наша подорож не відбудеться, і двері до цієї цікавої країни нам не відчиняться.
2.     Пояснення вчителя.
         З раннього дитинства і до глибокої старості життя людини зв’язане з мовою. Це море слів.
Слова, слова...
Вони  всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні.
Ласкаві й чесні, мудрі і смішні...
Українське слово багате, різнобарвне, усміхнене, жартівливе, розумне. А ще – непередбачуване. Усі слова мови – це лексика, а наука про словниковий склад – лексикологія. Її можна порівняти з багатою царицею, яка щиро дарує свої багатства іншим розділам науки про мову: морфології, синтаксису, орфографії та іншим. Слова – це її діти.
Вправа 331.Порівняйте подані записи. У якій колонці маємо слова, а в якій – сполучення звуків? Зробіть висновок, за якої умови сполучення звуків може бути словом.
ляосе                  оселя
сінет                   теніс
крицяни             криниця                       
            Слово – це знак, який  має значення. Тобто слово щось позначає. У кожній мові – свої слова, свої знаки; українською мовою отвір у стіні будинку для світла, повітря, закладений рамою зі склом,– "вікно", німецькою – "das Fenster", англійською – "window", іспанською – "una Ventana".   
       Кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення – однозначні, слова з кількома значеннями – багатозначні. Якщо ми не можемо пояснити значення слова, звертаємося по допомогу до тлумачного словника. В 11-томному словнику української мови зафіксовано 137 тисяч слів.
3.     Робота з підручником с.150.
     А – сукупність усіх слів мови, її словниковий склад.
ЛЕКСИК       ОЛОГІЯ – розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.  
     СИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ – це те, що слово означає.                          
Діти, щоб вирушити у казкову мандрівку, ми озброїлись необхідними знаннями, це нам пригодиться під час подорожі. Тож розпочинаємо мандри чарівною країною Лексикою, де познайомимося з її незвичайними жителями, скарбами. Ми можемо прогулятися площею Лексичного значення слова, вулицями Однозначних і Багатозначних слів, Загальновживаних  і Стилістично забарвлених слів, провулком Тлумачного словника, сквером Прямого і переносного значення слів, парком Синонімів, Антонімів, Омонімів. Ось якою цікавою і незвичайною є країна  королеви Лексикології.
V. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях
1.Площа Лексичного значення слова
1) Робота з підручником (лексичне значення)
2) Гра «Банк ідей»
Через слово ви дізнаєтесь про все, навіть про те, чого не бачили і не побачите ніколи. Люди у своїй діяльності для того, щоб передати якусь інформацію про предмет, явище, не можуть користуватися самим предметом, явищем, замість речей, про які треба повідомити, існують системи знаків: цифри, дорожні знаки, слова…
Пропоную вам пограти в гру «Банк ідей». Запропонуйте різні прийоми пояснення значення слова. (Показ предмета чи його малюнка, фотографії; пояснення через синоніми чи антоніми; пояснення через контекст; переклад російською чи іншою мовою; пояснення за словником).
Спосіб тлумачення лексичного значення слова
Приклад
1. Показ малюнка, фотографії, предмета
2. Підбір синонімів
Поліпшення – покращення
3. Пояснення лексичного значення слова за контекстом
Микола набрав сухої трави і розпалив багаття.
4. Перелічення об’єктів, що називаються словом
Цитрусові – це лимони, апельсини, мандарини.
5. Логічне визначення через характерні риси
Сонце – небесне світило.
6. Описовий спосіб визначення
Бульдозерист – людина, що працює на бульдозері.
7. Пояснення лексичного значення за походженням (іншомовні слова)
Телевізор – теле – далеко, відео – бачити.
8. Переклад українського слова російським
Лічити – считать
9. Пояснення значення слова за тлумачним словником.
Зав’язь – маленькі недостиглі плоди.
Записати слово, з’ясувати спосіб тлумачення лексичного значення слова. 
1.     Великий сосновий ліс. (Бір) (9. Пояснення значення за тлумачним словником).
2.     Кипяток – окріп. (8. Переклад українського слова російським).
3.     Липка речовина, вживається для міцного з’єднання частин чогось. (Клей) (1. Показ малюнка, фотографії, предмета).
4.     Шовк, сукно, ситець – тканини. 4. (Перелічення об’єктів, що називаються словом).
5.     Пролісок – перша весняна квітка. (5. Логічне визначення через характерні риси).
6.     Телефон –теле –далеко, фон – звук. (7. Пояснення лексичного значення за походженням (іншомовні слова).
7.     Рубіновий, багряний, пурпурОвий – червоний.  (2. Підбір синонімів).
8.     Особа, яка лікує хворих – лікар. (6. Описовий спосіб визначення).
2. Вулиця Однозначних і багатозначних слів
Прослухайте казку і скажіть, яких слів більше в українській мові?
1) Казка «Про Однозначні й Багатозначні слова».
   Жили-були в чудовій країні Лексиці слова,  Однозначні й Багатозначні. Однозначні були самозакоханими, дуже любили самих себе і не раз хизувалися своєю неповторністю. «Ми – особливі, -  говорили вони, -  маємо одне-єдине значення і нікому його не віддамо». А Багатозначні не вважали себе особливими, бо були дуже скромними. Вони охоче дарували свої значення багатьом явищам, предметам, людям, якщо їх про це просили.
   Одного разу, коли відбувалось святкування Дня Мови, цариця Лексикологія отримала багато привітань. Ці вітання вона передала своїм підлеглим – словам. Особливо багато вітальних листівок отримали Багатозначні слова – цілий мішок! Це й не дивно, бо вони були дуже щедрими до інших. А однозначні слова дуже засумували, бо їм надіслали тільки невеликий пакуночок привітань. Вони зрозуміли, що своїм гонором відштовхнули всіх.
Отже, у котрий раз перемогли  доброта й скромність, а пиха й зарозумілість залишились зневаженими.
2) Робота з підручником с.151.
До однозначних слів належать слова-терміни та деякі загальновживані слова, що називають чітко окреслені предмети та явища. Можна стверджувати, що майже кожне слово в нашій мові багатозначне.
3) Установи відповідність.
  Назвіть слова, до яких подаються наведені пояснення. Які з них однозначні, які – багатозначні?
  1) здатність людини говорити, висловлювати думки; чиї-небудь слова, вислови (мова);  
  2) безладна суміш чого-небудь; страва з пшона, рису (каша);                    
  3) велика свійська тварина; шахова фігура (кінь);                                        
  4) передня частина судна; орган нюху (ніс);                                                 
  5) музичний твір; творча уява, вигадка (фантазія).                                      
4) Загадки.
1.           Я у дверях, у замку,
Я і в нотному рядку;
              Можу гайку загвинтити
І... у вирій полетіти,
Телеграму передати,
Таємницю розгадати.
                                      (Ключ).
2.           У зошиті з письма я коса чи пряма.
Ще можу я, повірте, і креслити, і міряти.
А якщо треба, враз шикую школу, клас.
(Лінійка).
3.           Здавна я служу людині:                                                                    
              Я у маминій машині,                                                                          
              На сосні чи на ялині,                                                                          
              А у когось я на спині.                                                                          
                                    (Голка).                                                                                                      
4.          Я у кожній деревинці,
             Квітці, кущику, травинці.
             В класі ж на уроці мови
             Ти побачиш мене в слові.
                                     (Корінь).
Музична фізкультхвилинка
– Час настав для відпочинку,
   Розпочнем фізкультхвилинку.
Вправи для очей.
5) Розподільний диктант з ключем. (Підкреслити першу буку в словах. Вислів «Слово – це зброя»).                             
Однозначні
1 Синиця
4 Лікар
6 Окунь
7 Велосипед
10 Окуляри
12 Цвях
Багатозначні
2 Екзамен
3 Зуби
5 Баба
8 Ручка
9 Осел
11 Язик
Слово – це сила, що діє в віках,
Слово – це зброя на мудрих устах,
Словом руйнують, словом будують,
Словом надію в серце дарують.
Словом закохують і розбивають серця,
Слово початком було, воно без кінця,
Слово живе, незмінне і вічне,
Слово й комічне, слово й трагічне.
Слово – це перше, що знає дитина,
Слово й останнє, що має людина,
Слово – це вибір: смерть чи життя,
Слово – це закон і порядок буття.
       Віталій Коваленко.
6) Робота з підручником (вправа 336).                             
7) Гра «Спіймай однозначне слово»
         Ручка, зірка, банкомат, журавель, медсестра, перо,ноутбук, посіяти, крило,  присудок, теплий, помідор,  корінь, Остер, корабель, холодний.  
3. Провулок Тлумачного словника
1) Слово вчителя
Здогадайтеся, яким було домашнє завдання у Тарасика,  і ви зрозумієте, куди ми помандруємо далі.
Тарасик набігавсь, примчав із двора.
Уже й за уроки сідати пора,
Ось віршика вивчив, задачі зробив.
В щоденник як глянув — тривогу забив.
Гласить неодмінний шкільний записник:
«Принести до школи «клумачний словник».
Завдання у класі він сам записав.
А що за словник то — і досі не взнав.
Прибіг до бабусі, що прала рушник:
«А що таке,— каже,— «клумачний словник»?
Сестричка сміється, швидка на язик:
«Сам,— каже,— доклумай, який це словник!»
Буває, що слово
Відоме давно.
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді
Стає визначник
Скарбів наших мовних —
Тлумачний словник.
2)Ознайомлення з тлумачним словником української мови
  Словниковий запас кожної людини складається з активної і пасивної частини. Активний словник включає в себе слова, які ми не тільки розуміємо, але і повсякденно використовуємо. Пасивний словник - це такі слова, які ми розуміємо, але користуємося ними рідко.
Активний словник малюка в 1 рік він становить 10 слів, а до 3 років досягає 100 слів. Семирічна дитина користується 4000 слів. У дорослої людини активний словник налічує 6-8 тис. слів.
Пасивний словник завжди більше активного.
Якщо ми не можемо пояснити значення слова, звертаємося по допомогу до тлумачного словника. В 11-томному словнику української мови зафіксовано 137 тисяч слів.
3)Робота з тлумачним словником.
Користуючись тлумачним словником, визначити, яке значення мають слова хліб, земля, голка, лінійка. Скласти з цими словами речення, де вони вживалися б у різних значеннях.
Хліб. Зберуть хлібороби у полі хліб, і буде на столі духмяний хліб.
Земля. На українській землі родюча земля.
Голка. Їжачок на голках приніс багато голок.
Лінійка. Школа на святкову лінійку вишикувалась ніби під лінійку.
VІ. Домашнє завдання      
Вивчити правила с. 150-151 , вправа 334 (усно); 337 (письмово). За бажання ви можете підготувати загадки, ребуси, намалювати малюнки до вивченої теми.
VІІ. Підсумок уроку        
1. Самостійна робота (тестування).
1. Лексикологія – це наука про мову, що вивчає:
         а) частини мови;
         б) будову речення;
          в) словниковий склад мови.
2. Лексика – це:
         а) сукупність слів мови;
         б) частина мови;
         в) член речення.
3. Лексичне значення слова – це:
         а) те, що вказує на належність слова до певної частини мови;
         б) змінювання слова за відмінками;
         в) те, що слово означає.
4.  За кількістю лексичних значень слова поділяються на :
         а) однозначні й багатозначні;
         б) однозначні й двозначні;
         в) однозначні і слова, які не мають лексичного значення.
5. Однозначне слово – це слово, що:
         а)  у простих реченнях має одне і те саме значення;
б)  завжди має одне і те саме значення;
         в) у складних реченнях має одне і те саме значення;
6.  Багатозначними називаються слова, що:
         а) позначають велику кількість одних і тих самих предметів, явищ;
         б) позначають великі за розміром предмети або явища;
         в) мають кілька лексичних значень.
2.  Клоуз-тест
Лексика – це всі слова, … .
Лексикологія – це розділ науки про мову, що вивчає … .
Лексичне значення слів – це те, що слово… .
Однозначні слова мають … значення, а багатозначні - … .
У тлумачному словнику ми дізнаємося…
3. Оцінювання роботи учнів на уроці 
4.  Заключне слово вчителя.
Що важливіше, знати багато слів, чи вміти їх використовувати у власному мовленні?
Які слова важливо використовувати у спілкуванні з іншими людьми? (епіграф).
Як довго ждали ми своєї волі слова,
І ось співа воно, бринить.
Бринить, співає наша мова,
Чарує, тішить і п’янить.
Як довго ждали ми...
Уклін чолом народу,       
Що рідну мову нам зберіг.
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли він сам стоять не міг.
5. Перегляд відеоролика «Рідна мова»
Діти, ми не можемо за один урок побувати всюди. Тому продовжимо подорожувати країною Лексикою протягом наступних уроків.

Немає коментарів:

Дописати коментар